Real Valladolid

35
real valladolid logo

Real Valladolid Club de Fútbol, S.A.D. (Sebutan bahasa Sepanyol: [real βaʎaðolið kluβ ðe fuðβol]), atau hanya Real Valladolid, adalah sebuah kelab bola sepak Sepanyol yang berpusat di Valladolid, dalam komuniti autonomi Castile dan León, dari mana nama panggilan Pucela berasal.

Diasaskan pada 20 Jun 1928, ia bermain di La Liga, memainkan permainan di rumah di Estadio José Zorrilla, yang menempatkan 26,512 penonton.

Real Valladolid bermain di Estadio Nuevo José Zorrilla yang berkapasiti 26,512, selesai pada tahun 1982 untuk menggantikan stadium sebelumnya dengan nama yang sama yang berdiri sejak tahun 1940. Kedua-dua dinamakan sempena José Zorrilla y Moral, seorang penyair abad ke-19 dari bandar. Selepas membuka kelab pada 20 Februari 1982, ia menjadi tuan rumah Copa del Rey Final pada 13 April tahun itu, dan kemudian tiga perlawanan Kumpulan D di Piala Dunia FIFA 1982.

Pada tahun 2010 ia diumumkan bahawa terdapat rancangan untuk memperluaskan stadium kepada 40,000 penonton. Projek ini dikenali sebagai Valladolid Arena [baʎaðolið aɾena], tetapi bergantung kepada Sepanyol memenangi hak untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia FIFA 2018.

Sejarah Real Valladolid

Ditubuhkan dari penggabungan Real Unión Deportiva de Valladolid dan Club Deportivo Español (akhirnya Real Unión), Valladolid mula mencapai peringkat teratas pada musim 1947-48, sebagai juara Segunda División. Pada tahun berikutnya, pasukan itu menolak dari kejayaan ini dan mencapai pusingan akhir Piala domestik di Stadium Chamartín melawan Athletic Bilbao, kalah 4-1.

Sepuluh tahun yang akan datang dijalankan di first division, dan penyingkiran adalah hanya jangka pendek apabila Valladolid memperoleh promosi sekali lagi pada 1958-59 dengan kemenangan 5-0 ke atas Terrassa di bawah pengurus José Luis Saso, tokoh legenda dalam sejarah kelab. Dia pada mulanya menjadi penjaga gawang untuk kelab dan terus melakukan banyak peranan, termasuk berkhidmat sebagai presiden kelab.

Valladolid berayun antara bahagian pertama dan kedua pada tahun-tahun berikutnya, jatuh serendah kepada bahagian ketiga pada 1970-71. Dipromosikan pada 1992-93, kelab itu dihantar semula selepas musim 2003-04. Pada tahun 1984, Valladolid juga memenangi Copa de la Liga (pertandingan yang hanya dimainkan pada awal 1980-an) di atas Atlético Madrid.

Kedudukan tertinggi pasukan selama 11 tahun ini adalah ketujuh di 1996-97, yang dilatih di musim sebelumnya oleh bekas pelatih Real Madrid Castilla Rafael Benítez, karena berbagai pemain dari tim itu juga akan muncul untuk Valladolid.

Pada musim 2006-07, selepas menandatangani Basque José Luis Mendilibar sebagai ketua jurulatih, Valladolid mempunyai masa terbaik dalam sejarah ketika bermain di peringkat kedua. Kelab itu memimpin liga pada perlawanan akhir ke-15 dan kemudiannya menamatkan saingan dengan 88 mata tertinggi sepanjang masa, memenangi kejuaraan dengan kelebihan lapan mata dan mempunyai kelebihan 26 mata berbanding zon bukan promosi keempat dan ke bawah), kedua-dua rekod sepanjang masa dalam liga.

Valladolid juga mencapai kehormatan yang tidak terkira dalam perlawanan 29 lurus, dari 10 Oktober 2006 hingga 6 Mei 2007, yang dipromosikan secara matematik selepas kemenangan 2-0 ke atas Tenerife pada 22 April 2007 (perlawanan akhir ke-34 musim ini), yang paling awal mana-mana kelab telah mencapai promosi dalam sejarah Sepanyol.

Juga luar biasa adalah peranan pasukan dalam Copa del Rey musim ini, menjulang ke suku akhir selepas mengalahkan dua pasukan bahagian teratas, Gimnàstic de Tarragona (agregat 4-1) dan pesaing Liga Juara-Juara 2005-06 Villarreal (3-1) semasa memainkan keseluruhan persaingan dengan pemain simpanan.

Dua musim yang agak berjaya di bahagian teratas diikuti, finishing di tempat ke-15 sambil mengelakkan penyingkiran selepas seri 1-1 pada perlawanan terakhir kedua-dua musim (berbanding Recreativo de Huelva pada 2007-08 dan Real Betis dalam kempen berikut).

Selepas permulaan yang perlahan hingga 2009-10 (3 kemenangan dalam 20 perlawanan pertama), Mendilibar dipecat pada 1 Februari 2010 berikutan seri di kandang melawan Almeria. Seminggu selepas pemecatannya, Valladolid turun buat kali pertama ke zon penyingkiran (sesuatu yang tidak pernah berlaku semasa pertandingan 138-an Mendilibar), dengan bekas pemain Onésimo Sánchez yang bertanggungjawab.

Selepas hanya 1 kemenangan dalam 10 perlawanan, Sánchez dipecat. Bekas pengurus pasukan kebangsaan Sepanyol, Javier Clemente dinobatkan sebagai pengganti Sánchez dalam langkah terdesak untuk mengelakkan penyingkiran dengan hanya lapan perlawanan yang tersisa. Selepas berehat seketika (kedudukan ke-16), Valladolid sekali lagi kembali ke tiga terakhir, kemudian menghadapi perlawanan terakhir yang mesti menang di Camp Nou melawan skuad Barcelona yang memerlukan kemenangan untuk menjamin kejuaraan Liga. Tahap dalam kedudukan dengan Racing de Santander, Málaga dan Tenerife untuk dua kedudukan selamat, Valladolid kalah 0-4 dan akibatnya diturunkan, menamatkan perjalanan selama tiga tahun dalam liga teratas.

Musim 2011-12 menyaksikan Valladolid kembali ke La Liga di bawah pengurusan Miroslav Đukić, yang dipromosikan melalui play-off selepas menduduki tempat ketiga divisi itu.

Valladolid telah diturunkan semula ke Divisyen Segunda pada perlawanan terakhir pada musim 2013-14.

Pada musim 2017-18, Valladolid dinaikkan pangkat ke bahagian pertama selepas 4 tahun melalui permainan play-off mengalahkan Sporting Gijón dan Numancia.

Pemain Real Valladolid

No.

Posisi

Nama

Warganegara

Goalkeepers

1GKJordi MasipSpain

Defenders

4DFKiko OlivasSpain
5DFFernando CaleroSpain
17DFJavi Moyano (2nd captain)Spain
18DFAntoñitoSpain
20DFAlberto GuitiánSpain
22DFNachoSpain
-DFMohammed SalisuGhana
-DFMoiSpain

Midfielders

6MFLuismiSpain
8MFBorja FernándezSpain
16MFAntonio CotánSpain
19MFToniSpain
21MFMíchelSpain
23MFÓscar PlanoSpain
35MFAnuarSpain
42MFDavid MayoralSpain
-MFAntonio DomínguezSpain
-MFKekoSpain
-MFIvi López Spain

Forwards

12FWChris RamosSpain

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here